Vlasnici trgovinskih radnji u Podzemnom prolazu u Nišu odlučili su da svaki dan zatvaraju radnje na sat i po. Na štrajk upozorenja, kako su ga nazvali, naterale su ih česte kontrole inspektora Poreske uprave koje su se poslednjih šest meseci pretvorile u „torturu“. Tvrde da im poreski inspektori pišu rigorozne kazne i zatvaraju radnje za sitnice, ali uprkos tome većina nije imala hrabrosti da o tome govori javno.
Dobar deo radnji u niškom Pozemnom prolazu zatvoren je svakog dana između 9 i 10.30.
„Ćuti, može i gore“, najćešća je rečenica koja se Podzemnom prolazu mogla čuti od vlasnika trgovinskih radnji u Nišu i nema raspoloženih za razgovor. Kriza i inflacija odražavaju se i na njihovo poslovanje, kupaca je manje, a broj zatvorenih lokala raste. U novom i starom delu Podzemnog prolaza je oko 160 lokala, a česte kontrole Poreske uprave i rigorozne kazne pogoršavaju ionako lošu situaciju.
“Ljuti smo jer vrše veliki pritisak i presiju na nas. Kontrolišu nas non stop, što i nije problem. Neka kontrolišu, ali mere su toliko rigorozne da mi ne možemo da izdržimo taj pritisak. Velike su kazne, zatvaranje lokala, pri prvom prekršaju zatvaranje lokala na 15 dana i kazne od 50 do 500 hiljada dinara. U drugom prekršaju u roku od dve godine, zatvaranje na 3 meseca i kazna od 500 hiljada pa naviše”, rekao je Srećko Mladenović za TV Nova S. Bio je jedini od vlasnika koji je hteo javno da iznese problem.
Njemu su poreski inspektori u poslednjih mesec dana bili tri puta, u kasi je imao višak od 120 dinara, naplaćena mu je kazna, a lokal zatvoren na 15 dana.
Po rečima Srećka Mladenovića poresku kontrolu vrše inpektori iz Kragujevca, Vranja, Leskovca, a u radnje ulaze ne predstavljajući se kao službena lica, već kao kupci.
Iz Poreske uprave su potvrdili da se u Niš upućuju inspektori iz svih Filijala Poreske uprave (Niš, Leskovac, Vranje, Zaječar, Pirot, Prokuplje) kao i inspektori iz određenih Filijala Poreske uprave iz nadležnosti Odseka Кragujevac ( Кruševac, Jagodina, Кraljevo).
“Кontrole poreskih obveznika se sprovode na osnovu sveobuhvatne analize rizika i shodno podacima sa kojima raspolaže Poreska uprava, a prema jasno definisanim metodama i tehnikama vrednovanja rizika i kriterijuma za izbor poreskih obveznika za kontrolu (iznosi evidentiranog prometa u određenom periodu i upoređivanjem istih sa iznosima evidentiranog prometa sa ostalim poreskim obveznicima koji obavljaju istu ili sličnu delatnost, neevidentiranje prometa u dužem vremenskom periodu i slično”, naveli su u Poreskoj upravi.
Dodali su i da su u ovoj godini kontrole evidentiranja prometa preko fiskalnih uređaja učestalije, obzirom na to da se radi o prvoj godini primene novog Zakona o fiskalizaciji. Takođe vrše se i provere daljeg postupanja poreskih obveznika koji su imali meru zabrane obavljanja delatnosti.
Na pitanje šta su najčešći poreski prekršaji koje su inspektori evidentirali u radnjama u Podzemnom prolazu, odgovorili su da su to prekršaji iz čl. 15. Zakona o fiskalizaciji – poreski obveznik ne evidentira svaki pojedinačno ostvareni promet na malo, uključujući i primljene avanse za budući promet na malo preko elektronskog fiskalnog uređaja.